Új járművek érkeznek a MÁV-hoz, már azt is tudni, hol lehet velük találkozni
Rövidesen a GYSEV Siemens Vectronjai is új utakon tűnhetnek fel, de Alstom Astride villamos mozdonyok is forgalomba állnak.
Teljesen önvezető taxik lepték el Amerikát, az ötlet és a technológia zseniális, kérdés, hogy mennyire veszélyes a robottaxi.
San Francisco utcáit ellepték az önvezető taxik, az utasok már két applikációt is használhatnak arra, hogy a házuk elé rendeljék a teljesen elektromos járműveket, amelyek a kívánt célállomásra viszik a felhasználót. A helyi taxisok az állásukat féltik, sokan mások pedig attól tartanak, hogy a teljesen önvezető, sofőr nélküli taxik nem biztonságosak. De akadnak a megoldást üdvözlő befogadók is, akik örülnek, hiszen ez egy újabb lépés a jövő felé.
A California Public Utilities Commission augusztusi döntése értelmében mind a Waymo, mind a Cruise megkapta az engedélyt arra, hogy napszaktól függetlenül szállítsa az utasokat,
ugyanis korábban csak az éjszakai órákban folytathatták üzleti tevékenységüket biztonsági okokból.
Bár az önvezető taxik rendkívül fejlett technológiával rendelkeznek, a kritikusok szerint a nagy probléma vele, hogy a váratlan szituációkra az ember még mindig jobban tud reagálni, mint a mesterséges intelligencia. Ráadásul történt a múltban halálos közlekedési baleset is, melyet az önvezető taxi okozott. Július végén hozott ítéletet az arizonai bíróság, mely három év felfüggesztett börtönre ítélte azt a sofőrt, aki ellátta a halálos balesetet okozó önvezető taxi felügyeletét.
Ez volt az első, teljesen önvezető jármű által okozott halálos ütközés ügyében tartott bírósági eljárás. A jelentés szerint a közösségitaxi-szolgáltatás tesztjárműve 2018 márciusában gázolt el egy kerékpárost. A vádirat szerint az autóban ülő, a jármű felügyeletét ellátó sofőr egy televíziós show-t nézett a telefonján, így nem tudott időben beavatkozni, hogy elkerülje a balesetet. A vádlott, Rafaela Vasquez azt állította, hogy az ütközés előtt a térdén fekvő munkahelyi telefonján a taxis cég üzenetküldési alkalmazását használta.
Vasquez szerint a kerékpáros, a negyvenkilenc éves Elaine Herzberg „a semmiből került a jármű elé”, ezért nem tudta meggátolni a tragédiát. A közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálata szerint a balesetért a sofőrt terheli az elsődleges felelősség, emellett megállapították, hogy a taxis vállalkozásnál nem voltak megfelelők a biztonsági intézkedések, a járművezetők felügyelete pedig hiányos volt. Ennek ellenére az ügyészek kizárták, hogy a baleset miatt a munkaadó ellen is vádat emeljenek.
A védő és az ügyészek végül vádalkut kötöttek, így Vasquez elkerülte a súlyosabb büntetést.
Az önvezető taxiban a sofőr szerepe annyi volt, hogy beavatkozzon, ha a jármű számítógépes rendszere felmondaná a szolgálatot.
A 2018-as halálos baleset hozzájárult ahhoz, hogy az autóipari és technológiai cégek lefékezzék és újragondolják az önvezető autózás fejlesztését. A közösségitaxi-szolgáltató a baleset után kivonta a forgalomból az önvezető tesztautóit Arizona államban.
A General Motors leányvállalata, a Cruise számos kritikát kapott, amiért arányaiban az ő autóik okozzák a legtöbb közlekedési balesetet. Egyes hírek szerint már az amerikai törvényhozók is azt akarják elérni, hogy radikálisan csökkentsék a forgalomban lévő Cruise robottaxik számát.
Alig néhány héttel cikkünk írását megelőzően például a Cruise egyik autója egy tűzoltóautóval ütközött, máskor pedig egy tűzeset helyszínére hajtott be az egyik robottaxi, akadályozva ezzel a lánglovagok munkáját.
San Francisco utcáin pedig egyszer azért alakult ki bődületes dugó, mert az egyik önvezető autó váratlanul leállt az út kellős közepén, teljesen elzárva egy sávot. Ekkor a vállalat azzal próbálta menteni hírnevét, hogy a járművek fel vannak szerelve olyan eszközzel, mely érzékeli a sürgősségiek szirénáját, ám többször is előfordult, hogy ezek ellenére sem sikerült elkerülni a balesetet.
Az önvezető autók kora tehát már megérkezett, kérdés, hogy jelenleg mennyire biztonságosak.
Nyitókép: Tayfun Coskun / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP